27.03.2020 Biedronki
Temat: I oto przyszła Pani Wiosna
Temat dnia: Szukamy wiosny
data: 27.03.2020r.
1) Kim jest odkrywca? - rozmowa inspirowana wierszem.
Rodzic cicho recytuje wiersz:
Może zobaczymy
Idźmy leśną ścieżką
cicho, cichuteńko,
może zobaczymy
sarniątko z sarenką.
Może zobaczymy
wiewióreczkę małą,
jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.
I niech nikt po lesie
nie gwiżdże, nie woła –
może usłyszymy
pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa
między gałązkami
jakiś mały ptaszek,
którego nie znamy.
I będzie nas witał
wesołą piosenką,
tylko idźmy lasem
cicho cichuteńko.
Helena Bechlerowa
Źródło: „Antologia literatury dla najmłodszych”, wybór
A. Ożyńska-Zborowska KAW, Warszawa 2001, s. 267.
Po przeczytaniu rodzic zadaje dziecku pytania: Kim jest tropiciel? Jak powinien się zachowywać? (Jest to cierpliwy obserwator przyrody, który wtapia się w otoczenie, nie kręci się, nie wierci, nie szeleści, nie wzdycha i nie kicha.) Jakie zwierzątka zostały wymienione w wierszu?
Dodatkowe propozycje do wysłuchanego wiersza:
- dziecko może chodzić na palcach, jednocześnie recytując tekst jak najciszej,
- dziecko może naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których mowa była w wierszu,
- dziecko może narysować/ namalować obrazek do wysłuchanego wiersza,
- dziecko może ulepić zwierzątka z plasteliny lub innej masy.
2) Wiosenna gimnastyka- ćwiczenia gimnastyczne.
Zachęcamy do tego żeby dzieci się trochę poruszały. :)Niech ubiorą się w wygodny strój i przygotują w miarę możliwości: kartkę papieru, małą i średnią piłkę, książkę, hula hop, matę gimnastyczną/karimatę lub jakiś kocyk.
W linku poniżej znajdziecie ćwiczenia gimnastyczne:
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
3) Wiosenne przeliczanie – zabawa matematyczna.
Dziecko ma przed sobą 6 liczmanów (np. 6 klocków lub guzików).
Rodzic prosi aby dziecko ułożyło przed sobą tyle liczmanów, ile dziecko usłyszy w historii.
Rodzic opowiada historię:
Agatka wyszła na spacer w poszukiwaniu wiosennych kwiatów. W ogródku zobaczyła 2 piękne krokusy (dziecko kładzie przed sobą 2 liczmany). Idąc dalej zobaczyła rosnące przy płocie 3 tulipany (dokłada jeszcze 3 liczmany). Ile wszystkich kwiatów zobaczyła Agatka? (dziecko wskazując paluszkiem przelicza głośno wszystkie liczmany). Agatka powąchała tulipany i wyruszyła szukać w swoim ogródku innych kwiatów. Zobaczyła, że obok wysokiej brzozy wyrósł 1 przebiśnieg. (dziecko dokłada jeszcze 1 liczman). Ile wszystkich kwiatów zobaczyła w swoim ogrodzie Agatka? (dziecko przelicza wszystkie liczmany – liczy głośno i wskazuje palcem poszczególne liczmany). Zadowolona Agatka wróciła do domu i namalowała piękny obrazek przedstawiający wiosenne kwiaty: krokusy, przebiśniegi i tulipany.
Powyższa historia jest jedynie przykładem, rodzic może użyć np. imienia swojego dziecka. Może opowiedzieć zupełnie inną historię lub dodać elementy z odejmowaniem, np. Zuzia dostała od babci 5 jabłek (zabiera 5 liczmanów), zjadła 2 jabłka (odkłada 2 liczmany)– ile jabłek Zuzu zostało? (dziecko przelicza pozostałe liczmany). Ważne jest żeby elementów do przeliczania nie było zbyt wiele. Na ten moment do 6 będzie wystarczająco :) oczywiście jeśli dla dziecka jest to zbyt proste można dodać więcej elementów. :)
4) Odpoczynek na polanie – zabawa relaksacyjna; odpoczywanie przy dźwiękach wiosennych odgłosów, np.; śpiewu ptaków, rechotania żab.
https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg
5) Film o wiośnie:
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
Polecamy stronę https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/wiosna-00 na której można znaleźć pomysły, zabawy o tematyce wiosennej dla dzieci.