17.04.2020 Słoneczka
Temat: Ciekaw zjawiska pogodowe.
Zjawiska pogodowe- zabawmy się z dziećmi w odgadywanie zjawisk pogodowych. Przygotujmy katreczki z symbolami zjawisk pogodowych. Siadamy naprzzeciw siebie i chowamy symbol, a dziecko próbuje odgadnąć jaki, zadając pytania, tak aby rodzic mógło na nie odpowiedzieć tylk TAK lub NIE. Symbole- słońce, chmura, deszcz, grad. Prowadzimy dalej kalendzarz pogody i uzupełniamy.
Wietrzyk, wiatr, wicher – wysłuchanie wiersza „Wiosenny wietrzyk” J. Kulmowej jako punkt wyjścia do rozmowy na temat wiatru.Czytając utwór, szczególnie intonujemy „szeleszczące” wyrazy.
Wiosenny wietrzyk
Mały wietrzyk wiosenny ledwie w drzewach zaszumi, ledwie w krzakach zamruczy, jeszcze gwizdać nie umie, jeszcze się uczy. Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał. Znalazł listki – zapiał na listkach. Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy. Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk. Albo szemrze w zeszłorocznej trawie. Albo szepcze tak, że milczy prawie. Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka. A on jest. Tylko słucha słowika.
Po wysłuchaniu utworu pytamy: O czym jest wiersz? Czym jest wiatr? Jakie szumiące wyrazy zapamiętaliście? A może znacie jeszcze inne wyrazy, w których słychać wiatr?
Jak silny wiatr wpływa na otoczenie?https://www.youtube.com/watch?v=DPlcLAPp2T0
Dobry i zły wiatr- https://www.youtube.com/watch?v=QogX1FbRmF0
https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8
Tornado w szklance wody – zabawa badawcza.Proponujemy eksperyment, w którym dzieci wywołają minitornado w szklance wody.Do wysokiej szklanki wlewają wodę gazowaną, zapełniając 2/3 jej objętości (do narysowanej przez nauczyciela kreski). Energicznie mieszają, wsypując trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Po wykonaniu doświadczenia dzieci opisują, co zaobserwowały, a nauczyciel tłumaczy w uproszczony sposób, w jaki sposób działa zjawisko w naturalnym środowisku: tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej.
Czym jest burza? Aby poznac etapy powstawania burzy ( chmury, deszcz, błyskawice, grzmot) proponujemy filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=bx1FKDwzUeM
https://www.youtube.com/watch?v=h-Sue_2z5Uk
https://www.youtube.com/watch?v=em5dqVeMp5g
https://www.youtube.com/watch?v=tjV_9CEsag4
Tęcza i tornado – ćwiczenia grafomotoryczne.. KP3 s. 56, ołówek, kredki Dzieci rysują po śladzie trąbę powietrzną. Kolorują tęczę. Rozważają, które z tych zjawisk jest niebezpieczne i jak wówczas należy się zachować.Zwracamy uwagę, że tęcza czasem występuje po burzy, która również jest niebezpiecznym zjawiskiem. Podczas burzy trzeba jak najszybciej schronić się w budynku, w żadnym wypadku nie wolno stawać pod drzewem lub słupem. Jeśli znajdujemy się na otwartej przestrzeni, gdzie nie ma budynków, drzew lub innych wysokich punktów, należy nawet złożyć parasol.
4-latki
Posłychajmy wierszyka o latawcu i rysujemy po śladzie. KP 3 s. 51
W wietrzny dzień – zabawy logopedyczne. Dzieci , jeśli to możliwe, trzymają małe lusterka. Obserwując swoje odbicie, wykonują kolejno ćwiczenia: naśladują, z kierowanym przez nauczyciela natężeniem, szum wiatru: szszsz; krótko wymawiają głoskę „sz”; powtarzają sylaby:
szsza, szsze, szszo, szszu, szszy, aszsz, eszsz, osusz, uszsz, yszsz.
Na zakończenie proponujemy zagadki o pogodzie:
Gdy słońce świeci i deszczyk pada, ona na niebie cudnie się rozkłada. (tęcza)
Płyną po niebie wielkie, kłębiaste, czasem gradowe, czasem pierzaste. (chmury)
Ono latem najmocniej grzeje i sprawia, że skóra brązowieje. (słońce)
O szyby dzwoni kroplami, muzykę cudną układa, kiedy uważnie posłuchasz, możesz z nim cicho pogadać. (deszcz)
Lodowe kule z nieba spadają, na szybach i dachach muzykę grają. (grad)
Udanej zabawy.