Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

26.05.2020 Słoneczka

Temat: Czy wszytskie rodzina są takie same?

 

 

ƒKartka z albumu – tworzenie albumu. Zadajemy dzieciom pytania: Czy wiecie, co to jest album rodzinny? Do czego służy? Po co się go tworzy?. Prowadzący zwraca uwagę, że rodzina jest wartością w życiu każdego człowieka, dlatego należy ją szanować. Następnie dzieci oglądają  zdjęcia. Wycinają ich elementy i przyklejają na kartkę (chętne dzieci mogą się podpisać lub utworzyć podpisy z gotowych liter alfabetu). Ozdabiają je według własnej inwencji. Kiedy  kartki są ukończone, prowadzący wraz z dziećmi dziurkuje i łączy je ze sobą, np. kolorowym sznurkiem. Na koniec dzieci podziwiają swój  album.

Znaczenie słowa „dom” – zabawa słowna, wyjaśnienie wieloznaczności słowa. Prosimy, aby dzieci wyjaśniły, co oznacza słowo „dom”. Dzieci podają swoje pomysły. Następnie prowadzący prezentuje napis „dom” i ilustracje przedstawiające różne rodzaje domów, np. dom na wsi, blok, kamienicę w mieście, a flagę Polski, kontury lub mapę Polski. Zadaniem dzieci jest wybranie ilustracji, które pasują do wyrazu „dom”.

Co to jest drzewo genealogiczne? – praca plastyczno-techniczna, tworzenie makiety drzewa genealogicznego.Zadajemy dzieciom pytania: Czy wiecie, co to jest drzewo genealogiczne? Jak myślicie, czy rosną na nim liście? Do czego może służyć?. Jeśli nie padnie właściwa odpowiedź, prowadzący wyjaśnia, że drzewo genealogiczne jest ilustracją więzi rodzinnych oraz sposobem bliższego poznania członków swojej rodziny: ich zawodów oraz zainteresowań. Prezentujemy po kolei zdjęcia osób przykładowej rodziny, np. Jasia i Marysi. Rozpoczyna od dwójki dzieci: To jest Marysia, a to jej młodszy brat Jaś. Kim dla Jasia jest Marysia?.
 Dzieci opowiadają w podobny sposób, kim mogą być dla siebie nawzajem postaci ze zdjęć, ile mogą mieć lat. Chętne dzieci naklejają je na makiecie drzewa wraz z przygotowanymi przez  podpisami. Następnie dzieci zastanawiają się, kto będzie dla Jasia i Marysi najbliższą rodziną (mama i tata), nazywają dalszych członków rodziny, kim są dla siebie nawzajem (wnuczek, wnuczka, syn, córka) i jakie zależności ich łączą (babcia to mama mamy), np. Marysia dla Jasia jest siostrą, a dla mamy i taty? (córką). Kim jest dla dziadków? (wnuczką).

Proponujemy wykonać własne drzewo genealogiczne, rysujemy na kartce drzewo, gałęzie i umieszczamy zdjęcia lub rysunki w odpowiednie miejsca na drzewie. Możemy też podpsiać członków rodziny.

Na zakończenie dzieci przyklejają nad lub pod drzewem napis „rodzina”.

Koło fortuny – praca techniczna, wykonanie koła fortuny z przykładami emocji. Potrzebne będą: koło z grubego kartonu podzielone na 6 części, pinezka, korek, klej, kolorowa strzałka z bloku technicznego, ilustracje obrazujące emocje: złość, radość, smutek, zaskoczenie, strach, rozczarowanieInicjujemy rozmowę: Czy wiecie, co to jest koło fortuny? Jak wygląda? Co można z nim zrobić? Mam dla Was niespodziankę: zrobimy nasze przedszkolne koło fortuny z emocjami!.Kładziemy przed dziećmi materiały potrzebne do zrobienia koła. Na koło naklejają zdjęcia emocji. Podczas pracy dzieci nazywają emocje i podają przykłady sytuacji (na podstawie własnych doświadczeń), kiedy można się tak czuć, np. złość, kiedy mama nie chce mi kupić słodyczy; radość, gdy mama przychodzi po mnie do przedszkola. Na koniec za pomocą pinezki mocujemy strzałkę i koło do korka. Razem z dziećmi  sprawdzamy, czy koło fortuny będzie się obracać. Warto przygotować materiały wcześniej, tzn. wyciąć koło i podzielić je na 6 części. Zdjęcia emocji należy powycinać w trójkąty, tak aby były gotowe do przyklejenia.

Rodzinne uczucia – zabawa słowna z elementami dramy.Prezentujemy jeszcze raz drzewo genealogiczne i koło fortuny.dziecko po kolei kręci kołem fortuny, losując uczucie, o którym opowie. Następnie wybiera sobie członka  rodziny, który spowodował, że dziecko tak się poczuło. Na przykład: dziecko wylosowało smutek: wybiera tatę z drzewa genealogicznego i opowiada, że było smutne, kiedy tata wyjechał do pracy (mogą pokazywać swoje emocje za pomocą mimiki).

Pomagamy rodzicom – zabawa naśladowcza. Dzieci pokazują jak pomagają rodzicom, a rodzice zgadują w jakich czynnościach pomagają dzieci.

ƒNasze rodziny – ćwiczenia grafomotoryczne na karcie pracy. Dzieci rysują po śladzie serce obiema rękami równocześnie. W środku serca rysują swoją rodzinę lub przyklejają zdjęcia. Opowiadają też o swoich uczuciach związanych z rodziną i kończą rysunek zgodnie ze swoimi odczuciami. Na zakończenie nazywają części twarzy, które występują po dwie.  KP4 s. 33.

4-latek KP 4 s. 22-23, pokoloruj balony, aby było ich po 5 w kązdym kolorze. Narysuj trasę rodziny- musi ona zebrać wszytskie balony swojego koloru i dojść do kosza piknikowego.

Kocham moją rodzinę- zabawa słowna. Rodzic zaczyna zdanie, a dziecko kończy np. Kocham moich rodziców, bo… Kocham moich dziadków, bo… Lubię mój dom, dlatego że… Pomagam rodzicom w... Moja babcia jest najlepsza w… Mój dziadek lubi robić…

Wesołej zabawy.