Informacje Frydek

Nasze przedszkole jest otwarte w godzinach

7.00 – 16.00

 

Godziny posiłków:

śniadanie - 9.00

obiad - 12.00

podwieczorek - 14.00

27.05.2020 Krasnoludki

Temat: Z siostrą albo z bratem.

 

 

Czy to chłopak czy dziewczynka? - posłuchaj kilku nagrań piosenek lub tekstów. Czy potrafisz rozpoznac po głosie, czy to chłopak czy dziewczynka? Do kogo nalezy głos?

,,Starszy brat"-posłuchaj opowiadania. Wyjaśnij znaczenie słów- brat, siostra, rodzeństwo. Odpowiedz na ytanie- czy to dobrze mieć rodzeństwo?

Starszy brat Jak ja chciałbym mieć starszego brata. Mam co prawda starszą siostrę, ale to nie to samo. Starszy brat to dopiero jest coś i najlepiej, żeby był taki jak brat Jaśka. Jego brat ma na imię Sebastian, ale Jasiek może mówić na niego Seba. Seba zawsze nosi pod pachą deskorolkę i w każdej wolnej chwili jeździ na niej jak na hulajnodze. Jak przystało na deskorolkowca ma czapkę z daszkiem i spodnie, które w kroku jakoś dziwnie mu zwisają. Wygląda to tak, jakby pod nimi miał ogromną pieluchę. Myślę, że gdybym włożył spodnie taty, wyglądałbym bardzo podobnie. Seba codziennie odprowadza Jaśka do przedszkola. W szatni Jasiek musi radzić sobie sam, bo Seba nie wypuszcza z rąk swojej deskorolki. Poza tym cały czas dziwnie się wygina, trzęsie głową i przytupuje. A wszystko dlatego, że bez przerwy słucha muzyki. W uszach ma malutkie słuchawki, w których coś dudni, a on sobie podryguje do rytmu. Kiedy Jasiek jest już przebrany i gotowy, jego brat mówi: – No to nara, młody – i na pożegnanie przybija mu piątkę. Potem wstrząsany muzycznymi drgawkami wskakuje na deskę i odjeżdża. I to jest właśnie super. Długo nie wiedziałem co to znaczy „nara”, ale i tak mi się podobało. W końcu Jasiek wyjaśnił, że to skrót od „na razie”. Podobno Seba zna więcej takich fajnych słów. Czasem jak rozmawia ze swoimi kolegami, to Jasiek w ogóle nie rozumie, o czym mówią. No i jak tu nie zazdrościć mu takiego brata? Zwłaszcza po południu, gdy mamy i babcie uwijają się w szatni, całują nas, przytulają, ubierają. Ze wszystkich stron słychać pytania: Jak było w przedszkolku, kochanie? Wszystko dobrze skarbie? Zjadłaś ładnie obiadek? Wyspałeś się, syneczku? W co się dzisiaj bawiła moja wnusia? Dokoła sterczą małe nóżki, na które babcie wpychają buty, mamy poprawiają rozczochrane grzywki. A tu nagle na deskorolce wjeżdża do szatni Seba i woła do Jaśka: – No jak jest, młody, spoko? A Jasiek poważnie kiwa głową i powłócząc sznurowadłami, w rozpiętej kurtce biegnie za bratem. Nawet jeśli zapomni czapki albo pogubi rękawiczki, to i tak mu zazdroszczę (…)

Renata Piątkowska Źródło: R. Piątkowska, „Opowiadania z piaskownicy”, Wydawnictwo BIS, Warszawa 2007, s. 61–64

Co sie zmieniło? połóż na pododze kilka przedmiotów, drobnych. Popatrzcie dokładnie przez kilka minut na ukad tych przedmiotów. Teraz zamnknij oczy i poczekaj, aż zosatniesz poproszony, aby spojrzeć.Co zmieniło miejsce, a może coś znieknęło?

Bierki- jęsli masz bierki zagraj z rodziną. Jeśli nie masz, pzygotuj kredki. Zagraj krdekami i zbieraj je tak, aby nie poruszyć więcej niż jednej kredki. Ćwiczcie swoją zręczność.

Budujemy studnię- do tej zabawy też możemy wykorzystac krdeki. Układamy je jedna na drugiej, równolegle lub prostopadle. Zapytaj  rodzicó, co to znaczy. Mozna je również układac kolorami, od ...do

4-latki

Kalambury- zabaw się z całą rodziną w odgadywanki z ruchu. Nie używając słów, pokaż jakie to zwierzatko.

Moja rodzina- przygotuj ze swoją rodziną sylwety do teatrzyku, mama, tata, dwoje dzieci, babcia, dziadek, kot. Teraz usiaźcie jak w teatrze, a mama za pmocą sylwet przedstawi wam treść wiersza. Pamiętaj, jak należy się zachowawywać się w teatrze. Opdowiedz napytania:

Kto należy do rodziny chłopca? Co rodzina lubi robić razem? Co dzieci robią z dziadkiem i babcią? Czy chłopiec lubi swoją rodzinę?

Moja rodzina Mama, tata oraz brat to rodzina – to mój świat. Wszyscy razem się kochamy, bardzo sobie pomagamy. Mama jest od przytulania i buziaków nam dawania. Tata nosi nas na rękach, chociaż czasem trochę stęka. Brat choć starszy, to jest miły. Ma odwagę, dużo siły. Wciąż wymyśla fajne sprawy i zadania, i zabawy. Mruczek to rodzinny kotek, który zabrał babci motek, lecz nie zrobił z wełny szala, tylko z motkiem długo szalał. Babcia z dziadkiem przyjeżdżają i nas wtedy zabierają na pikniki i spacery, hulajnogi i rowery. Gdy rodzinka jest w komplecie, to nie często – sami wiecie… Wtedy teatr odwiedzamy albo razem w scrabble gramy. I tak mija nam ten czas. Raz jest kino, a raz las. Lecz nieważne, co robimy. Razem dobrze się bawimy.

Co robimy z mamą i tatą- wykonaj zadanie w karcie pracy nr str. 24.

Co robią zwierzęta- słuchaj uważnie instrukcji osoby prowadzącej. Licz i wykonuj polecenia. : Krowa muczy trzy razy  (trzy tupnięcia) – dzieci podskakują trzy razy; Koń macha łbemcztery razy (cztery klaśnięcia) – dzieci podskakują cztery razy; Owca beczy pięć razy (pięć klaśnięć) – dzieci podskakują pięć razy.

ƒRodzina – zabawa paluszkowa. Dzieci recytują treść wierszyka, pokazując jednocześnie palce dłoni, zaczynając od kciuka: Ten pierwszy to dziadziuś (kciuk) A obok – babusia (palec wskazujący) Największy to tatuś (palec środkowy) A przy nim mamusia (palec serdeczny) A to jest dziecinka mała (palec mały) A to jest dziecinka mała. Tralala la lala lala… A to – moja rączka cała (cała dłoń) Tralalala lala lala…

Wesołej zabawy.